Sider

fredag 31. desember 2010

Godt nytt valgår!

2010 går mot slutten og det er på tide å starte på ny frisk. For de av oss som tilhører den rødgrønne leiren politisk må det sies å være en befrielse. Året som har gått har vært tilnærmet katastrofalt for regjeringen generelt, men også for Arbeiderpartiet spesielt. I Bergen stiller Ap til valg mot et mørkeblått byråd med et særdeles turbulent år bak seg, uten at det har gitt oss særlig medvind på de lokale meningsmålingene.

Det henger uten tvil sammen med de nasjonale politiske strømningene. For selv om valget neste år ikke har noe med sammensetningen av storting og regjering å gjøre, vil et lokalvalg alltid påvirkes av populariteten til partiene sentralt. Basert på 2010 må jeg få legge til: Dessverre. Det føles av og til litt urettferdig at Høyre og Frp skal gjøre det så godt lokalt i Bergen med tanke på de meningsløse nedleggelsene i den nye skolebruksplanen - og ikke minst at de bløffer foreldre, elever og lærere på Landås skole og legger ny skole på is (på tross av at ungene blir syke av å gå der), innføringen av egenandeler i idretten, kutt i sosiale ordninger, kutt til de eldre, utarming av lokalt næringsliv - ja, bruken av ekstraordinært utbytte fra BKK til kommunens driftbudsjett er i mine øyne ikke bare idiotisk, men også ulovlig, ingen tiltak for å gi alle som trenger det bolig eller sykehjemsplass, giftlokket over Bergen som man i 6 år har visst konsekvensene av, men intet gjort og så videre. Listen er lang, og jeg har ikke en gang kommet inn på anbudsskandalen og nedleggelsen av bydelsstyrene.

Jeg skal la resten være, for poenget mitt var at alt dette ikke ser ut til å ha noen effekt. Og det er ikke fordi folk er enig i alt byrådet gjør, men fordi de lokale forholdene i liten grad setter dagsorden, ei heller i en stor by som Bergen. Men det er ikke bare fordi "det er sånn det er", det handler også om at vi i opposisjonen ikke har utnyttet alle mulighetene til å vise hvor galt det bærer av sted med dette byrådet. Samtidig som vi ikke i stor nok grad har vist hva alternativet er og hvorfor det er bedre for Bergen. For det nytter ikke å skylde på Arbeiderpartiet i regjering eller en relativt borgerlig lokal presse (les: BT).

Det blir opp til oss med et bankende solidarisk hjerte å slutte å klage over hvor vanskelig jobben er og begynne å gjøre noe med det. Og jeg må innrømme at jeg er overveldende optimistisk i så måte. For mitt eget parti har ikke bare fått meg på listen til bystyrevalget neste år (ok, det var en spøk for de som ikke skjønte det), men både Harald Schjelderup og Marte Mjøs Persen, som er våre to toppkandidater, representerer en fornyelse, nytenkning og offansivitet jeg ikke har sett i partiet i min medlemstid. Vi SKAL vinne byen tilbake. Jobben starter nå og vi gir oss ikke før byen igjen styres av positive bergenspatrioter og bunnsolide sosialdemokrater.

Godt nytt år til alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar