Sider

lørdag 18. desember 2010

Lavere skatt uansett?

Istedenfor å benytte muligheten til å på egne og Frps vegne ta avstand fra mye av den ekstremt høyrevridde og usolidariske politikken de amerikanske Tea Party-kandidatene står for, bekrefter Morten Myksvoll at han ”liker grunnverdien i Tea Party-bevegelsen” i sitt tilsvar til meg i BA 4. desember.

I følge Myksvoll er denne grunnverdien lavere skatter og avgifter. Det kan sikkert debatteres hvorvidt dette stemmer, men la meg heller ta Myksvoll på ordet. Lavere skatter er et standpunkt som i og for seg ikke er ulikt det Frp står for i Norge. Samtidig må jeg gjenta det jeg har spurt ham om flere ganger på twitter uten å få svar: Er Frp for lavere skatter og avgifter uavhengig av skatte- og velferdsnivået i samfunnet? For i USA har man et nivå på begge deler som ligger langt under det norske, spesielt når det gjelder velferd for de svakeste. At Myksvoll i en slik situasjon støtter skattekutt foran helsetilbud til alle gir grunn til å være bekymret for hva Frp vil gjøre med Bergen og Norge på lang sikt. Dersom de får makt over tid.

Denne bekymringen blir forsterket av at Myksvoll i innlegget bekrefter at han helhjertet støtter Tea Party-bevegelsens motstand mot Obamas helsereform. Det kan være nødvendig å minne ham om at før innføringen av reformen var det i følge NTB 45-50 millioner uten helseforsikring og 25 millioner amerikanere som hadde en for dårlig forsikringsdekning. USA er faktisk det eneste industrialiserte landet som ikke har en offentlig helsedekning som inkluderer alle borgere. Likevel er USAs helsevesen verdens dyreste.

Obamas reform er i mine øyne ikke god nok, og selv når den er helt innført vil ikke alle amerikanere være dekket på en god nok måte. Faktisk er USA etter reformen fortsatt langt, langt til høyre for Norge når det gjelder helsepolitikk. Når fremtredende Frp’ere som Myksvoll er i mot det som for amerikanerne bare er et lite skritt i retning av vårt universelle helsevesen, er det grunn til å bli bekymret. Mener Myksvoll at et helsevesen som funderes på private helseforsikringer er et godt system? Er dette noe Frp ser på som en mulighet i Norge også?

I Bergen begynner man allerede å se konturene av hvilke konsekvenser Frp’s ukuelige tro på skattekutt har for velferden vår. For å finansiere halveringen av eiendomsskatten (forøvrig uten å endre det urettferdige takseringssystemet) har Byrådet måttet tappe BKK for kapital. Neste år kutter de også i sosiale stønader og folks helsetilbud, de innfører egenbetaling i idretten og de legger ned nærskoler i flere bydeler. For å nevne noe.

Dette er likevel bare begynnelsen. Bergen kommune har foreløpig fått ekstraordinære inntekter gjennom Byrådets utarming av BKK til å dekke inn mye av skattekuttene. Samme logikk ligger bak det kulturskadelige salget av Bergen Kino. Man trenger penger, spesielt i et valgår. Disse pengene er likevel bare tilgjengelig én gang og vi vil derfor oppleve flere og større velferdskutt i årene fremover med Frp og Høyre ved roret. For å ikke snakke om hva som skjer hvis de oppfyller løftet om å fjerne eiendomsskatten helt.

Til slutt vil jeg avlegge alle beskyldningene Myksvoll rettet mot meg en visitt. Jeg kunne valgt å gå i detalj på noen av usaklighetene og faktafeilene han valgte å bruke, men skal nøye meg med å komme med en innrømmelse. Myksvoll brukte nesten halve innlegget på å arrestere meg på èn faktafeil, nemlig at han ikke dro til USA bare for å studere Tea Party-bevegelsen slik jeg insinuerte. Jeg beklager selvsagt dette, men jeg baserte meg på oppslaget i BA 4. november, hvor den eneste referansen for USA-turen var at han fulgte ”«Tea Party»-bevegelsen på nært hold i forbindelse med kongressvalget i USA”. 

Uansett endrer det verken på mine spørsmål om hvilke politiske forbindelser Frp har til Tea Party-bevegelsen eller hvilke konsekvenser det har for norsk og bergensk politikk. Noen av svarene ligger i Byrådets nye skolebruksplan og i budsjettet for 2011, begge vedtatt mot store protester 13. desember, men de store og langsiktige konsekvensene for Bergens innbyggere vil først vise seg de kommende årene når BKK-pengene er oppbrukt. Med mindre Frp (og Høyre) kastes ut av Rådhusets 13. etasje. Valget har vi i september 2011. 

Dette blogginnlegget ble først publisert i BA lørdag 18. desember.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar