Sider

mandag 9. september 2013

Slik ender valget i 2013

Jeg er jo i utgangspunktet inhabil, og noen av mine tips kan bære preg av hva jeg håper vel så mye som hva jeg tror. Samtidig har jeg prøvd å la sampoleren i meg stå for vurderingene, og jeg mener at dette er et realistisk valgresultat for de ulike partiene, og mine tips er absolutt ikke i tråd med hva jeg egentlig håper på.

Se nederst for konkrete talltips i prosent.

Opposisjonen vinner valget samlet sett

Hadde jeg spådd noe annet ville vel de fleste sluttet å lese - og kalt meg naiv og levende i en boble. Ingen målinger har vist noe i nærheten av rødgrønt flertall. Da er det nok dessverre illusorisk å håpe at noe veldig spesielt har skjedd de siste 2 døgnene som målingene ikke har fanget opp, selv om det kan bli jevnere enn mange tror. Det mest interessante innenfor borgerlig blokk er hva de ulike partiene får hver for seg - og ikke minst om Høyre og Frp er avhengig av begge sentrumspartiene for å få flertall. Oppslutningen om Frp varierer såpass mye at det ikke er godt å spå, men mitt tips er at Erna Solberg må få med alle 4 partiene for å få flertall. Dette tror jeg delvis fordi jeg tror de rødgrønne, spesielt Ap, styrker seg noe når det blir alvor og valgdag, og delvis fordi jeg tror Frp styrker seg noe på bekostning av Høyre. Det gir jo også muligheter for at Arbeiderpartiet kan overta i løpet av stortingsperioden, jf. neste punkt.

Arbeiderpartiet blir størst

Dette er selvsagt et klart mål for de av oss som har stemt på nettopp Arbeiderpartiet. Samtidig tyder de fleste målingene på at Ap klarer å bli størst. Spørsmålet er hvor store de blir, og hvor stor avstanden blir til Høyre. Jeg tror (les: håper) Ap løfter seg ekstra på selve valgdagen når folk står i valgavlukket - da blir ofte det trygge mer fristende enn når meningsmålingsinstituttene ringer. Størrelsen og avstanden til Høyre kan være avgjørende for om en fremtidig mindretallsregjering av Arbeiderpartiet er levedyktig - dvs. om den har et parlamentarisk grunnlag for å styre dersom KrF og/eller Venstre mister lysten på å støtte Høyre og Frp i regjering.

SV kommer over sperregrensen

Audun Lysbakken har imponert meg. Han har klart å snu den nedadgående trenden tidlig i valgkampen, og SV ligger nå ca. på 5 % siste helgen før valget. Og Lysbakken gjorde 2 gode debatter også den siste helgen, og jeg tror derfor partiet klarer brasene. Jeg håper og tror også Lysbakken selv kommer inn fra Hordaland. Samtidig viser målingene at SV har lav lojalitet, noe som kan bety at de velgerne de har vunnet siste 2 ukene fort kan forsvinne igjen - spesielt hvis folk får inntrykk av at SV nå er trygge. Jeg tror likevel ikke SV lider samme skjebne som Venstre i 2009. Den store forskjellen er at SV vet at de sliter, og har derfor stått på og formidlet alvoret til siste slutt, mens Lars Sponheim skjelte ut statsvitere som antydet at de slet de siste dagene før valget i 2009.

MDG og Rødt kommer inn fra Oslo

MDG peaket for tidlig, og jeg tror derfor ikke de klarer sperregrensen. Men de kommer til å være nær et distriktsmandat i fra Hordaland og Sør-Trøndelag - og de kommer inn fra Oslo. Det har alle målinger vist, også lokale fra Oslo. Det samme gjelder Bjørnar Moxnes og Rødt. De har ikke sjanse ellers i landet, men Moxnes imponerte i debatten på NRK på fredag, og jeg tror derfor Rødt igjen er inne på Stortinget etter en ørkenvandring i lang tid. Strengt tatt burde Rødt gjort det enda bedre, gitt SVs regjeringsdeltakelse, men slik det ligger an nå bør de være meget fornøyd med ett mandat.


Samlet blir det da et borgerlig flertalle på mellom 88 og 95 mandater, mens regjeringspartiene vil få mellom 72 og 79 mandater. I tillegg kommer 2 mandater til MDG og Rødt.

Mer konkret tipper jeg følgende oppslutning:

Arbeiderpartiet     31,3 %
Høyre                   25,8 %
Frp                       15,4 %
KrF                        6,3 %
Venstre                  5,9 %
Senterpartiet           5,3 %
SV                          4,9 %
MDG                      3,1 %
Rødt                        1,1 %
Andre                      0,9 %






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar