Sider

onsdag 23. april 2014

La lærere være lærere


Holdt følgende innlegg i dagens bystyremøte i Bergen. Utgangspunktet var forslag om elevevaluering i ungdomsskolen fra Høyre.

"Ordfører,

I bergensskolen har vi i dag et stort antall vurderings- og evalueringsordninger i grunnskolen, både nasjonale og lokale. Vi har:

Nasjonale prøver og eksamen
Elevundersøkelsen
Kommunens egen foreldreundersøkelse
Kartleggingsprøver
Digital kompetanseprøve
Foreldreundersøkelse
Medarbeiderundersøkelsen
Rektorundersøkelse
 og Lærerundersøkelsen

For å nevne noen.

Arbeiderpartiet er opptatt av at vi må avbyråkratisere lærerrollen, ikke påføre skolene enda flere pålegg som forsterker skjemaveldet. Dessuten er vi usikker på hva formålet med denne elevevalueringen skal være. Jeg har selv sittet i skoledebatter med gutter fra Unge Høyre som har fremstilt denne type forslag som det samme som å gi elevene makt til å kunne sparke dårlige lærere. Den type useriøsitet og mistillit til lærerprofesjonen er ikke vi med på, heller ikke når det er pakket inn i en noe vakrere språkdrakt.

Dessuten er det ikke opplagt at den læreren som blant 15-åringene er mest populær er den beste læreren. Tvert i mot. Dette kommer veldig godt frem i innlegget «En dårlig lærers bekjennelse», som sto på trykk i BT nylig. Og jeg siterer:

«Samme år som elevene dømte meg nord og ned, leverte min klasse skolens beste eksamensresultater noen gang. Jeg er overbevist om at alle politikere vil være enige i at det er viktigere at klassen oppnår gode resultater, enn at jeg er populær. Derfor ber jeg politikerne la lærere være lærere».

En lærer som viser mye film er som kjent ofte ganske populær, men det er heller tvilsomt om det er den mest effektive undervisningsformen. På den annen side presiserer statsråden at det ikke er slik lettvint popularitets-evalueringer han sikter til.

Vi har derfor vårt eget forslag til vedtak, som ikke avviser elevevaluering tvert, men som vil se dette i sammenheng med dagens testregime, undersøkelser og evalueringsformer – med sikte på å få bedre nytte av dem og samlet sett redusere omfanget. For ordfører, det beste vi som politikere kan gjøre for å bedre kvaliteten i skolen er å la lærere få lov til å være lærere."


Alternativt forslag til vedtak fra Arbeiderpartiet:
Bergen bystyre er opptatt av å avbyråkratisere lærerrollen for å øke kvaliteten i skolen. I dag finnes det et utall vurderings- og evalueringsordninger i grunnskolen, både nasjonale og lokale. Bystyret ber byrådet om å kartlegge omfang, formål og virkning av de ulike ordningene. På bakgrunn av en slik gjennomgang ber bystyret byrådet om å legge frem en sak om evaluering i grunnskolen i Bergen. I en slik sak vil også etablering av elevvurdering i ungdomsskolen i tråd med regjeringens forskriftsendring i videregående skole kunne vurderes. Bystyret understreker samtidig at formålet med endringer i evalueringsordninger i grunnskolen må være at omfanget reduseres, ikke økes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar