Holdt følgende innlegg i dagens bystyremøte i Bergen. Utgangspunktet var forslag om elevevaluering i ungdomsskolen fra Høyre.
"Ordfører,
I bergensskolen har vi i dag et stort antall vurderings- og evalueringsordninger
i grunnskolen, både nasjonale og lokale. Vi har:
Nasjonale prøver og eksamen
Elevundersøkelsen
Kommunens egen foreldreundersøkelse
Kartleggingsprøver
Digital kompetanseprøve
Foreldreundersøkelse
Medarbeiderundersøkelsen
Rektorundersøkelse
og Lærerundersøkelsen
For å nevne noen.
Arbeiderpartiet er opptatt av at vi må avbyråkratisere lærerrollen,
ikke påføre skolene enda flere pålegg som forsterker skjemaveldet. Dessuten er
vi usikker på hva formålet med denne elevevalueringen skal være. Jeg har selv
sittet i skoledebatter med gutter fra Unge Høyre som har fremstilt denne type
forslag som det samme som å gi elevene makt til å kunne sparke dårlige lærere.
Den type useriøsitet og mistillit til lærerprofesjonen er ikke vi med på,
heller ikke når det er pakket inn i en noe vakrere språkdrakt.
Dessuten er det ikke opplagt at den læreren som blant 15-åringene er
mest populær er den beste læreren. Tvert i mot. Dette kommer veldig godt frem i
innlegget «En dårlig lærers bekjennelse», som sto på trykk i BT nylig. Og jeg
siterer:
«Samme
år som elevene dømte meg nord og ned, leverte min klasse skolens beste
eksamensresultater noen gang. Jeg er overbevist om at
alle politikere vil være enige i at det er viktigere at klassen oppnår gode
resultater, enn at jeg er populær. Derfor ber jeg politikerne la lærere være
lærere».
En lærer som viser mye film er som kjent ofte ganske populær, men det
er heller tvilsomt om det er den mest effektive undervisningsformen. På den
annen side presiserer statsråden at det ikke er slik lettvint popularitets-evalueringer
han sikter til.
Vi har derfor vårt eget forslag til vedtak, som ikke avviser
elevevaluering tvert, men som vil se dette i sammenheng med dagens testregime, undersøkelser
og evalueringsformer – med sikte på å få bedre nytte av dem og samlet sett
redusere omfanget. For ordfører, det beste vi som politikere kan gjøre for å
bedre kvaliteten i skolen er å la lærere få lov til å være lærere."
Alternativt forslag
til vedtak fra Arbeiderpartiet:
Bergen
bystyre er opptatt av å avbyråkratisere lærerrollen for å øke kvaliteten i
skolen. I dag finnes det et utall vurderings- og evalueringsordninger i
grunnskolen, både nasjonale og lokale. Bystyret ber byrådet om å kartlegge
omfang, formål og virkning av de ulike ordningene. På bakgrunn av en slik
gjennomgang ber bystyret byrådet om å legge frem en sak om evaluering i
grunnskolen i Bergen. I en slik sak vil også etablering av elevvurdering i
ungdomsskolen i tråd med regjeringens forskriftsendring i videregående skole
kunne vurderes. Bystyret understreker samtidig at formålet med endringer i
evalueringsordninger i grunnskolen må være at omfanget reduseres, ikke økes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar